کد مطلب:277178 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:129

سوره ابراهیم
(وَلَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسی بِآیاتِنا أَنْ أَخْرِج قَومَكَ مِنَ الظُلماتِ إلیَ النُّور وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَیّام اللهِ إنَّ فِی ذلكَ لاََیات لِكُلِّ صَبّار شَكُور). [1] .

«همانا ما موسی را با آیات خود فرستادیم، كه قوم خود را از تاریكی ها به سوی نور بیرون بیاور، و روزهای خدا «ایّام الله» را به آنها یاد آوری كن كه در این ـ یادآوری ـ برای هر انسان بسیار شكیبا و شكرگزار نشانه هایی است».

شیخ سلیمان قندوزی حنفی در كتاب «ینابیع المودّة» از امام محمّد باقر (علیه السلام) روایت كرده است كه در مورد این جمله از آیه شریفه «وَ ذَكِرّ هُمْ بأَیّامِ اللّهِ» فرمود:

«أیّام الله ثَلاثَة: یَومَ یَقُوم الْقائِم (علیه السلام)، وَ یَومَ الكَرَّة، وَیَومَ القِیامَةِ».

«روزهای خداوند ـ تبارك و تعالی ـ سه روز است:

1 ـ روز قیام قائم (علیه السلام)

2 ـ روز رجعت

3 ـ روز قیامت. [2] .

این حدیث به همین تعبیر از امام صادق (علیه السلام) نیز روایت شده است. [3] .

و در تفسیر علیّ بن ابراهیم قمی نیز آمده كه «ایّام الله» سه روز است: روز قیام قائم (علیه السلام)، روز مرگ و روز رستاخیز. [4] .

همان گونه كه خوانندگان عزیز ملاحظه نمودند، بر اساس روایات پیشوایان



[ صفحه 261]



معصوم (علیهم السلام)، سه روز به عنوان «یوم الله» شناخته شده كه یاد آوری آن در سر لوحه برنامه های حضرت موسی (علیه السلام) قرار گرفته، كه روز قیام جهانی حضرت مهدی (علیه السلام) اوّلین آنها معرفی شده است.

و به حق می توان گفت: آن روز یكی از روزهای بزرگ الهی است كه شایسته است «یوم الله» خوانده شود، زیرا آن روز، سر آغاز حكومت واحد جهانی بر اساس عدالت و آزادی، و روز بر چیده شدن بساط ظلم و ستم و استبداد و استعمار از سراسر جهان، و روز شكستن بتها و گسستن زنجیرها و فرو ریختن كاخهای ستمگران و در هم شكستن تمام قدرتهای اهریمنی در پهنه گیتی است.

دوّمین یوم الله، روز «رجعت» است كه در آن روز بندگان شایسته خداوند كه از دنیا رفته اند باز می گردند و بر سراسر جهان حكومت می كنند. [5] .

سوّمین یوم الله، روز رستاخیز عمومی و روز قیامت است، كه همه مردمان از اوّلین و آخرین در آن روز پر ترس و هراس در صحنه قیامت جمع می شوند و سلطنت خداوند قهّار را با دیدگان خود مشاهده می كنند و پاداش نیك و بد اعمال خود را درمی یابند.


[1] سوره ابراهيم، آيه 5.

[2] ينابيع المودّة، ج 3، ص 242، باب 71.

[3] همان؛ المحجة ص 108.

[4] جهت آگاهي بيشتر به اين كتابها مراجعه فرماييد: خصال شيخ صدوق، ص 108 ؛ معاني الاخبار، ص 366 ؛ تفسير صافي، ج 4، ص 225 ؛ تفسير نور الثقلين، ج 2، ص 526، و تفسير برهان، ج 2، ص 305.

[5] درباره رجعت ـ دومين يوم الله ـ و بازگشت گروهي از بندگان شايسته خدا به دنيا، به كتاب «رجعت يا دولت كريمه» و ساير كتاب هاي مربوطه، مراجعه فرماييد.